
FAQ
Vanliga frågor
De vanligaste frågorna:
Hur blir jag medlem?
Klicka in på rubriken Registrera dig och fyll i dina uppgifter. Att registrera sig som budgivare är gratis. Glöm inte att läsa igenom villkoren för vår e-handel. Du måste godkänna dessa villkor för att kunna registrera dig. För att kunna delta och handla i vår e-handelsportal måste du ha fyllt 18 år.
Kan jag spara ett intressant objekt för att lätt hitta det senare?
Varje objekt har en klickbar knapp med "Lägg till i önskelista", och klickar du på den så sparar du objektet i en egen lista. Du kan hitta alla dina sparade objekt om du klickar på "Min önskelista" För att kunna skapa en egen lista behöver du vara inloggad.
Kan jag se avslutade auktioner?
Du kan se de objekt som du själv har bjudit på under Mitt konto och Mina avslutade auktioner. Det går endast att se de avslutade auktioner som du deltagit i.
Kan jag se mina fakturor?
Ja du hittar det mesta om du loggar in på ditt BGIS konto och går in på Mitt BGIS. Där finner du en flik “Mina fakturor” där du kan se alla dina fakturor.
Jag har skapat ett konto men har inte fått mitt aktiveringsmejl
Se om mejlet har hamnat i din skräppost, det kan hända att din e-postklient inte gillade vårt mejl och slängde det bland skräpposten.
Jag har kollat skräpposten men hittar inget där
Det kan vara så att din inkorg är full, i så fall kan det vara så att vårt aktiveringsmejl inte fått plats och därmed avvisats. Ta då bort lite gamla mejl och ta kontakt med oss så skickar vi mejlet på nytt. Om din inkorg inte är full så finns risken att ett stavfel har letat sig in i e-postadressen vid registrering och vårt mejl på så sätt inte hittat fram. Då behöver adressen rättas till, kontakta oss så hjälper vi till med det.
Jag har ett företagskonto men har bytt namn och organisationsnummer. Jag skulle vilja uppdatera mina uppgifter och fortsätta använda samma konto.
Om företaget bara har bytt namn men organisationsnumret är det samma så är det inga problem. Kontakta bara kundtjänst och ange vad du vill byta till. Glöm inte att uppge ert kundnummer. Du finner detta på Mitt BGIS under "Mina uppgifter”. Om organisationsnumret har ändrats så behöver ett nytt konto skapas.
Hur ändrar jag mina uppgifter i min profil?
Logga in på ditt konto, gå till “mina uppgifter” och där kan du ändra epost, adress, telefonnummer m.m. Du måste skriva in ditt lösenord för att ändringen ska uppdateras.
Med hur mycket måste jag höja mitt bud?
Mellan 50 och 199kr är den minsta höjningen 25kr. Mellan 200 och 499kr är den minsta höjningen 50kr. Mellan 500 och 999kr är den minsta höjningen 100kr. Mellan 1 000 och 4 999kr är den minsta höjningen 200kr. Mellan 5 000 och 9 999kr är den minsta höjningen 300kr. Mellan 10 000 och 99 999kr är den minsta höjningen 500kr. Från 100 000kr och uppåt är minsta höjning 1 000kr.
Vad innebär klassisk, bekväm eller aktiv budgivning? Vilken/Vilka fungerar?
- Klassisk: Ditt bud sköts helautomatiskt av systemet oberoende av reservationspris. Målet är alltid ett bud strax över närmaste konkurrent men inte mer. Budfunktionen lägger automatiskt bud åt dig upp till ditt maxbelopp. Minimumintervallerna varierar mellan auktionsobjekt.
- Bekväm: Fungerar som ett klassiskt bud med den stora skillnaden att algoritmen tar hänsyn till både budgivare samt reservationspris. Bra om du vet att du bjuder högt och vill slippa småbudandet under reservationspris.
- Aktiv: Budet blir det du lägger och är helt manuellt. Bra att använda när du vill lägga in en smash och ta hem budgivningen, men kräver övervakning eftersom andras autobud kan ligga högre än ditt direktbud.
Går det att ångra sitt bud?
Det går inte att ångra ett lagt bud, alla bud är bindande. Detta gäller både privatpersoner och företagare.
Vad betyder reservationspris?
Egendom som bjuds ut har ett reservationspris. Det högsta bud som avgivits kontrolleras alltid mot reservationspriset. Reservationspriset bestäms av säljaren (den person eller det företag som lämnat in objektet till försäljning) och är det lägsta pris som denne kan tänka sig för att godkänna en försäljning av objektet.
Är budet bindande trots att reservationspriset inte är uppnått?
Budet är alltid bindande oavsett om reservationspriset är uppnått eller inte.
Hur vet jag om reservationspriset är uppnått?
När reservationspriset är uppnått meddelas detta i objektsbeskrivningen.
Vad händer efter auktionen om reservationspriset är uppnått?
Om reservationspriset är uppnått när auktionen avslutas så har den som lagt det högsta budet vunnit objektet. En faktura skickas då till vinnarens e-postadress, som man även kan hitta och ladda ner, i "Mitt konto".
Vad händer efter auktionen om reservationspriset inte är uppnått?
En förhandling inleds med säljaren enligt förfarande som beskrivs nedan.
1. Säljaren godkänner ditt bud och vi skickar ut en faktura till dig inom tre (3) arbetsdagar utan att du först kontaktas.
Fakturan skickas till den e-postadress du angett vid registreringen
2. Säljaren önskar förhandla med dig: en handläggare från BGIS Auktioner ringer då upp dig för att förhandla om priset inom tre (3) arbetsdagar från auktionsavslutet. Om förhandlingen inte leder till en affär har andra budgivare i efterhand möjlighet att lägga bud. Notera att om ditt bud ligger allt för långt ifrån reservationspriset så kommer vi antagligen inte att kontakta dig.
3. Säljaren godkänner INTE ditt bud. BGIS Auktioner har då inte längre möjlighet att förmedla försäljningen av det aktuella objektet vid detta säljtillfälle. Blir du inte kontaktad inom tre (3) arbetsdagar gäller detta alternativ.
Kontaktar ingen på BGIS dig, men du är beredd att höja ditt bud så är det fullt möjligt att kontakta oss via e-post på info@bgis.se .
Vad betyder marknadsvärde?
Ett uppskattat marknadsvärde för varje objekt aviseras i objektsbeskrivningen. Marknadsvärdet är endast en uppskattning av vad objektet kan vara värt och skall inte ses som en vägledning i budgivningen. Budgivare uppmanas bjuda efter egen uppfattning om objektets värde.
Vad betyder reparationsobjekt?
Reparationsobjekt (också kallat rep. objekt) är ett objekt som är i behov av reparation, dvs det är oftast ur funktion, fungerar inte som det ska eller att vissa funktioner inte fungerar. BGIS ansvarar vidare inte för fel på objektet, även om föremålet har mer omfattande eller andra fel än de som angivits. Det går inte heller reklamera ett reparationsobjekt.
Vad betyder att en maskin är en reservdelsmaskin?
Reservdelsmaskiner ingår under kategorin “reparationsobjekt”. Dessa är maskiner tänkt att plocka reservdelar från och därmed funkar de vanligtvis inte och kan vara av varierande skick. Vi rekommenderar starkt att budgivaren går på visning och kontrollerar varan så att den uppfyller de förväntning budgivaren har på varan.
Jag har vunnit en auktion men inte fått någon faktura
Fakturor skickas ut i slutet av dagen efter alla auktioner har avslutats. Den vanligaste anledningen till att man inte fått fakturan brukar vara att inkorgen är full och inte kan ta emot flera meddelanden eller att den uppgivna e-posten inte längre fungerar. Testa att ta bort gamla mejl eller att då skapa en ny e-post. För att byta den behöver du kontakta oss. Alla fakturor går även att ladda ner på ”Mitt BGIS” när du är inloggad. Hittar du fortfarande inte fakturan kontakta oss så kontrollerar vi varför.
Varför måste jag betala moms om mitt bolag är registrerat i ett annat land?
Köpare utanför Sverige får faktura med svensk moms. Momsen skall betalas till BGIS och återbetalas sedan till köparen när exportdeklaration eller annan handling som styrker att varan lämnat Sverige inkommit till BGIS. För att återbetalning av momsen skall kunna ske måste exporthandlingen vara BGIS tillhanda senast fjorton (14) dagar efter fakturadatum.
BGIS ombesörjer inte transport eller hjälp med tullhantering, köparen skall ombesörja hela förloppet och stå för alla kostnader i samband med transport och export.
Tillkommer det några avgifter på det vinnande budet?
- För rop upp till 199kr är inropsavgiften 20% inkl. moms, för rop mellan 200kr upp till 2999kr är inropsavgiften 25% inkl. moms och för rop över 3000kr är inropsavgiften 30% inkl. moms.
- För rop upp till 199kr är slagavgiften 40kr inkl. moms, för rop mellan 200kr upp till 999kr är slagavgiften 60kr inkl. moms och för rop över 1000kr är slagavgiften 100kr. inkl. moms.
En slagavgift och en serviceavgift på det vinnande budet tillkommer, samt lagstadgad moms, om inget annat uttryckligen anges.
Varför tillkommer det avgifter på objektet?
BGIS tar ansvar och ger service till våra Köpare. När du köper ett Objekt hos BGIS så har vi lagt ner tid och resurser, för att ge både Säljare & Köpare det dessa kan förvänta sig. De avgifter som vi tar ut för varje inropat Objekt är nödvändiga för att kunna erbjuda alla de varor som nästan alltid säljs till väldigt fördelaktiga priser. Varje Objekt är som regel unikt, och därför varierar också denna avgift. Nedan ser du exempel på de olika moment som omfattas av våra avgifter.
- BGIS ägandeansvar gentemot köpare
- Visnings och utlämningsservice med instruktioner
- Personlig service för varje objekt
- Fakturaservice
- Betalningsbevakning
- Reklamationshantering
- Skadeinspektioner
- Exportdokumentation
- Ägarregistrering
- Transportbokning
- Transportbevakning
Hur betalar man?
Är du högsta budgivare och ditt bud är godkänt när auktionen är avslutad skickas en faktura till din registrerade e-postadress. Kvitto på BG-betalning får du från din bank. Man kan även betala vid uthämtning, med kort alternativt swish.
OBS! Vi är en kontantfri e-handel och kan därför inte ta emot betalning med kontanter.
Vår bankinfo
Bank: Sölvesborg-Mjällby Sparbank
Bankgiro: 849–5442
Swish: 123 573 77 39
SWIFT/IBIC: SWEDSESS
IBAN: SE37 8000 0832 1237 3956 1987
Denna information finner du även i sidfoten på våra fakturor.
Kan jag ställa om min faktura till en annan köpare?
Ja, det går bra dock uppmanar vi alltid budgivare att lägga bud med den användare som är köpare av objektet för att undvika detta. För att ställa om fakturan behöver vi en fullmakt från den nya fakturamottagaren. Omställning av faktura debiteras med 100 kr exkl. moms per objekt som behövs ställas om. Omställning måste ske senast tre (3) dagar efter originalfakturans utfärdande. Vi ställer inte om fakturor som redan är betalade. Vi ställer heller inte om fakturor från företag till privatperson. Notera att om företaget/personen som fakturan ska ställas på inte har ett konto hos oss så kommer ett sådant att skapas, med de uppgifter som lämnas i fullmakten.
Kan jag få min samlingsfaktura uppdelad i separata fakturor?
Ja, det går bra dock kommer vi debitera 100 kr per objekt som behövs faktureras separat. Det går inte att få betalda fakturor uppdelade.
När ska jag hämta de objekt jag köpt?
Köpta objekt ska hämtas senast sju (7) dagar efter avslutad avslutad auktion.
Se våra öppettider längst ner på hemsidan, vilka i regel är de enda tider då hämtning är möjlig.
Ska jag ta med mig någonting till utlämningen?
Till utlämningen tar du med dig din betalningsbekräftelse som du får från din bank. Skickar du ett ombud som ska hämta dina objekt måste ombudet legitimera sig och ha med sig din fakturakopia och din betalningsbekräftelse. Notera att betalning skall vara BGIS Auktioner tillhanda innan utlämning kan ske. Vid behov tar du även med dig bärhjälp, verktyg och emballage vid utlämningen.
Kan man få köpta objekt skickade till sig?
De objekt som finns till salu på BGIS e-handelsportal, med lagringsplats i Sölvesborg, går i regel att få skickade till sig. Information om frakthjälp hittar du under rubriken ”Frakt”.
Vad händer om jag inte hämtar i tid?
BGIS debiterar en förvaringsavgift enligt nedan; 10kr/dag för varje Objekt som ryms i en flyttkartong. 20kr/dagför Objekt som ryms på/i en halvpall med 4 pallkragar.
50kr/dag för Objekt som inte ryms i ovan, men på/i en helpall med 4 pallkragar.
100kr/dag för Objekt som är större, tunga, skrymmande och otympliga, som inte ryms på/i ovan nämnda helpall. Alla avgifter inkl. moms.
Behöver vi, av utrymmesskäl, frakta varan/föremålen till en annan av våra lagerlokaler, kommer denna kostnad i så fall debiteras kund, som löpande arbete, med 400kr exkl. moms per påbörjad timme. Utöver det så har BGIS även rätt att ta ut en förvaringsavgift upp till 2500kr/vecka ex moms, för ej avhämtat objekt.
Jag åkte till er utlämning men kunde inte få objektet jag köpt, får jag någon ersättning för den tid jag lagt ner?
BGIS ersätter resekostnader upp till 500 kr i de fall där vi kan ses som ansvariga. Vi ersätter däremot inte kostnader för nedlagt tid, t ex att man tagit ledigt från jobbet för att åka på en utlämning.